طراحی سایت فروشگاهی با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت مشاهده بیشتر

سئو چیست؟

آنچه در این مقاله میخوانید

سئو مخفف چیست؟

سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.کلمه‌ی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که می‌توان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ترجمه کرد. البته خود سئو هم در فارسی بسیار رایج شده و حتی گاهی ترکیب‌های اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن می‌سازند و به‌کار می‌برند. مهمترین سوالی که کاربران از خود میپرسند آن است که تعریف دقیق سئو چیست؟سئو مجموعه فعالیت هایی است که در طراحی سایت، تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا انجام میدهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

همه ما این جمله ها را بارها و بارها شنیده‌ایم:

شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.

شما دیده نمی‌شوید؛ اگر در صفحه‌ی اول گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.

چرا سئوکار نمی‌آورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟

الگوریتم‌ها عوض شده و خیلی حرفه ای و پیچیده شده اند. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟

«ما می‌توانیم شما را به صفحه‌ی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقی‌ترین سرمایه گذاری شماست.»

 

قبل از بررسی کامل سئو به مفهوم موتور جستجو هم بپردازیم:

 

موتور جستجو چیست؟

موتورهای جستجو به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که محتویات دیگر سایت‌ها را طبقه‌بندی می‌کنند؛ بنابراین طبیعی است هر سایتی که محتوای کامل‌تر و درست‌تری داشته باشد را در رتبه‌های برتر نشان دهند. در واقع موتورهای جستجو یک اصولی را برای سایت‌ها و محتواها در نظر می‌گیرند و ابزارهای بسیاری نیز به سایت‌ها برای هماهنگ شدن با موتور جستجو کمک می‌کنند که در نهایت باعث می‌شود در میزان ارزشمندی محتواها یک رقابت ایجاد شود. سایتی که به بهترین شکل در طراحی بهینه شده باشد و محتوای ارزشمند داشته باشد، توسط موتورهای جستجو در رتبه‌های برتر قرار می‌گیرند و در اصل کار موتور جستجو این است که این موارد را شناسایی کند.

egit

حالا بریم مفصل در مورد سئو حرف بزنیم:

اهداف سئو چیست ؟

هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در بدست آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و کلمات کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات مرتبط با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج مرتبط جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات مرتبط را نشان مي‌دهد.

ای گیت

مزایای سئو چیست؟

بیش از 80% بازدید اینترنت از طریق موتورهای جستجو تقسیم می شود، همین موضوع کافیست تا توجه تمام مدیران سایت در دنیا را برای کسب درصدی از این بازدید به خود جلب کند. اما مهمترین مزیت سئو هدایت بازدیدکننده هدفمند به سایت است. در واقع با استفاده از تکنیک های سئو شما می توانید افرادی را که به دنبال خرید محصولات سایت شما هستند به سمت سایت خود هدایت کنید و درصد قابل توجهی از این افراد را به مشتری تبدیل کنید و از سایت خود کسب درآمد داشته باشید. در واقع هیچ روش بازاریابی اینترنتی دیگری تا این اندازه بازگشت سرمایه گذاری ندارد. نکته قابل توجه در بهینه سازی سایت اینجاست که شما بدون پرداخت هزینه های بالا می توانید چنین کاری را انجام دهید و سرمایه گذاری که در زمینه بهینه سازی سایت خود انجام می دهید، بازگشت سرمایه قابل توجهی نسبت به سایر روش های بازاریابی اینترنتی و سنتی خواهد داشت، بنابراین اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید، اولین کاری که باید انجام دهید، سرمایه گذاری در زمینه سئو وب سایت خود است. هنری فورد در مورد اهمیت تبلیغات می گوید : توقف تبلیغات برای صرفه جویی در هزینه ها مانند متوقف کردن ساعت برای صرفه جویی در وقت است.

 

عملیات سئو سایت را به سه روش مختلف می‌توان انجام داد:

سئو کلاه سیاه یا عملیات خلافکارانه

سئو کلاه خاکستری یا عملیات سالم با کمی تخلف

سئو کلاه سفید که عملیات کاملا قانونی است

ای گیت

استفاده از تکنیک های سئو درجهت رضایت مشتریان و رعایت تمام قوانین و اصول در این مسیر را سئو کلاه سفید مینامند، ولی استفاده از ضعف موتورهای جستجو و تکنیک‌های فریب آنها در کنار عدم اهمیت به رضایت بازدیدکنندگان را روش کلاه سیاه میشناسند. هرچند ماه یکبار گوگل این تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایتهایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد. برای دید بهتر نسبت به این مسئله مطالعه مقاله  ترفندهای سئو میتواند برای شما مفید باشد.

در روش کلاه سیاه اجرای عملیات غیر قانونی است و شاید نتایج زودتر به صفحه اول گوگل برسند یا شاید هم شما توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید، اما در روش کلاه خاکستری و سفید عملیات قانونی است اما در روش خاکستری گاهی تخلفات کوچکی برای فریب گوگل انجام می‌شود که در روش کلاه سفید انجام نمی‌شود.

 

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو داخلی

سئو خارجی

سئو تکنیکال

ای گیت

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به کلیه اقداماتی گفته می شود که می توان مستقیماً در داخل وب سایت به منظور ارتقاء رتبه خود در نتایج گوگل انجام داد. نمونه هایی از این موارد شامل اقدامات برای بهینه سازی محتوا یا بهبود برچسب های توضیحات متا و عنوان است. برعکس، سئو خارجی به بک لینک و سیگنال های دیگر اشاره دارد. بهینه سازی سئو داخلی نیاز موثر به ترکیبی از چندین عامل نیاز دارد. اگر قصد بهبود عملکرد خود را به صورت ساختارمند دارید، دو نکته مهم وجود دارد: تجزیه و تحلیل و نظارت منظم. اگر فرآیند در جهت دستیابی به اهداف نباشد و بر اساس ارزیابی دقیق مسائل اساسی ایجاد نشود، بهینه سازی ساختار یا محتوای یک وب سایت سود کمی دارد.

همچنین میتوانید طراحی سایت با وردپرس را مطالعه بفرمایید.

سئو خارجی چیست؟

سئوی خارج از صفحه شامل تمام اقداماتی است که برای تأثیرگذاری بر رتبه موتور جستجوی خود انجام می دهید که خارج از وب سایت شما هستند. این می تواند شامل ساخت بک لینک، فعال بودن در رسانه های اجتماعی و وبلاگ نویسی مهمان باشد. موتورهای جستجو هنگام تعیین رتبه یک صفحه، فاکتورهای زیادی را می سنجند. در حالی که برخی از عوامل بر اساس محتوا و عملکرد وب سایت هستند، گوگل نیز درک خود را از وب سایت شما از طریق منابع خارج از دامنه شما جمع آوری می کند. به همین دلیل سئو خارجی بسیار ارزشمند است.

سئوی تکنیکال چیست؟

سئوی تکنیکال به روند بهینه سازی وب سایت برای مرحله خزش و ایندکس توسط موتور جست و جو گفته می شود. با استفاده از سئوی تکنیکال شما می توانید به گوگل کمک کنید بدون مشکل بتواند فرآیند های دسترسی، خزش، تفسیر و ایندکس وب سایت را انجام دهد. بسیاری از صاحبان وب سایت اهمیت بک لینک و محتوا را می دانند، اما سئو فنی یا تکنیکال را نادیده می گیرند؛ زیرا به نظر “پیچیده” می رسد. اما در واقع سئو فنی بسیار مهم است؛ زیرا به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را کراول و محتوای داخل صفحات را ایندکس کنند.

سئوی فنی شامل تمام کارهایی است که وب سایت شما را سریع، موبایل پسند، آسان برای پیمایش، کاربر پسند و کاربردی می کند. بدون آن، ممکن است سایت جذابی داشته باشید که به کندی بارگیری می‌شود، قابل استفاده در دستگاه‌های تلفن همراه نیست، کاربران را به اطلاعاتی که نیاز دارند هدایت نمی‌کند، یا زمانی که کاربران سعی می‌کنند با شما تماس بگیرند یا محصولات شما را بخرند، دچار مشکل می‌شوند.

seo

تاثیر رفتار کاربران بر سئو سایت چیست؟

رتبه بندی سایت ها در موتور های جستجو به شدت تحت تاثیر رفتار کاربران قرار دارد و کاربران نقش موثری در ماندگاری رتبه های یک سایت دارند. الگوریتم های جدید گوگل مخصوصا الگوریتم RankBrain پیوسته در حال آنالیز و بررسی رفتار کاربران هنگام جستجو هستند و متناسب با رفتار آن ها رتبه بندی های سایت را انجام می دهند. موتورهای جستجو (گوگل) به انتخاب کاربران هنگام جستجوی یک کوئری توجه ویژه ای دارند. هنگامی که کاربری در گوگل جستجو می کند، گوگل در هر صفحه یک الی ده نتیجه مرتبط به او پیشنهاد می دهد. این کاربر هست که تصمیم می گیرد روی کدام گزینه کلیک کند. ممکن است تعداد کلیک بیشتری روی یک سایتی که رتبه پایین تری نسبت به سایت دیگر دارد انجام شود، در این صورت گوگل تصمیم می گیرد جایگاه سایتی که بیشتر کلیک می خورد را بهبود بدهد و به نتایج بالاتر انتقال دهد. علاوه بر نرخ کلیک، مدت زمان حضور کاربران داخل سایت تا جستجوی مجدد در گوگل (بازگشت دوباره به نتایج جستجو) نیز بسیار مهم است. به مدت زمانی که کاربر پس از سرچ یک کوئری مشخص به یک سایت وارد می شود تا زمانی که مجدد برای سرچ همان کوئری به نتایج جستجو باز می گردد، Dwell Time می گویند. در صورتی که کاربر بلافاصله پس از ورود به صفحه از یک سایت، آن صفحه را ترک کند و برای مشاهده اطلاعات موردنیاز خود به سایت های دیگری وارد شود، گوگل یک امتیاز منفی را برای این سایت در نظر می گیرد چرا که این سایت نتوانسته است در کوئری موردنظر کاربر، اطلاعات مفید و کاملی را به وی ارائه دهد.

 

چرا نباید به سئو به عنوان یک راه حل کوتاه مدت نگاه کنیم؟

سئو به هیچ عنوان یک راه حل کوتاه مدت نیست. اگر فکر می‌کنید که با راه‌‌اندازی یک وب‌سایت به درآمد و فروش سریع می‌رسید باید بدانید که این یک خیال باطل است و سئو فرآیندی زمان بر است. خودتان را یک لحظه جای گوگل قرار دهید‌؛ چرا باید سایتی که مدت‌ها رتبه خوبی برروی یک عبارت داشته و مخاطبانی که گوگل هم به آن می‌فرستد راضی هستند جای خود را به سایت ‌شما بدهد؟ اگر این سوال را به صورت منطقی پاسخ دهید، قطعا متوجه اصل مطلب خواهید شد. از طرفی بهتر است بدانید که اگر قصد دارید در کوتاه مدت با استفاده از سئو و گوگل بقای کسب و کار اینترنتی خود را حفظ کنید، قطعا بیزنس شما نابود خواهد شد. سئو به هیچ عنوان نمی‌تواند در کوتاه مدت به شما نتیجه ملموسی را بدهد. بدون شک ماه‌ها طول می‌کشد تا بتوانید برروی عبارات هدفتان در گوگل رتبه بگیرید و سپس از آن به درآمد برسید. پس اگر بدون شک باید در کوتاه مدت برروی روش های دیگر هم تمرکز کنید.

مورد از مهم‌ترین اصطلاح رایج در سئو چیست؟

سئو هم مانند هر روش بازاریابی دیگر، اصطاحات خاص و البته مهم خود را دارد! در این بخش از مقاله می‌خواهیم اصطلاحات سئو که مهم و کاربردی هستند و هر وبمستری باید بلد باشد را بررسی کنیم:

SEO بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

SEM بازاریابی موتورهای جستجو

SERP صفحه نتایج جستجوی گوگل

UX تجربه کاربری

UI رابط کاربری

Keyword کلمات کلیدی یا عبارات کلیدی

On Page SEO سئوی داخلی، فعالیت‌های سئو انجام شده روی سایت

Off Page SEO سئوی خارجی، فعالیت‌های سئو انجام شده خارج از سایت

Backlink بک لینک یا لینک دریافتی از سایت‌های دیگر

Responsive Design طراحی واکنش‌گرای سایت برای موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌ها

Outbound Links لینک‌های خروجی، لینک‌های داده شده از صفحات سایت شما به سایت‌های دیگر

Internal Linksلینک‌های داخلی، لینک‌های داده شده بین صفحات موجود در سایت شما

Meta Tag: تگ‌های موجود در کدهای سایت برای دادن اطلاعات مفید به گوگل

Anchor Text انکرتکست یا عنوان انتخاب شده برای لینک‌های سایت

Impressionمیزان دیده شدن لینک‌ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل

CTR نرخ کلیک، تعداد کلیک‌های صورت گرفته نسبت به میزان مشاهده لینک‌ها

Bounce rate نرخ پرش، خارج شدن کاربر بدون ماندن در صفحه سایت شما

CTA کال تو اکشن، درخواست اقدام به عمل از کاربر

Crawling فرآیند بررسی وب‌سایت توسط ربات‌ها و خزنده‌های گوگل

Index ایندکس، ثبت صفحات سایت در گوگل

 

سوالات متداول در مورد سئو :

1- برای رسیدن به رتبه 1 گوگل چقدر زمان لازم است؟

پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف گذاری کرده اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. ممکن است در یک حوزه بتوان در 3 ماه موفقیت های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

2- قیمت خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته میتوان خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی شامل بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرار داد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود.

قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس میتوان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.

3- چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل دارید؟

یکی از مهمترین درخواست های کارفرما ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه 1 در کلمات کلیدی هدف است در حالیکه این کار کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش میدهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.

 

مشاوره رایگان آژانس دیجیتال مارکتینگ ایجی آیتی

خیالتون راحت! میتوانید روی ما حساب کنید

شاید بپسندید

egit
سئو چیست؟

سئو مخفف چیست؟ سئو یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری

شبکه اجتماعی
علاقه به شبکه های اجتماعی و وب

در دنیای امروز استفاده و علاقه به شبکه های اجتماعی و وب و واردشدن به این دنیای شیرین در دل و جان افراد جامعه بیش از پیش قوت گرفته است.شاید

Website
چرا باید وب سایت داشته باشید؟

یکی از دلایل اصلی که باید برای کسب و کار خود وب سایت داشته باشید، افزایش اعتبار خود یا مجموعه خودتان است. … بدون وب سایت، مردم ممکن است مشروعیت

html-css
معرفی کامل Html و Css

اگر شما هم طراح وب باشید و به این مقوله علاقه داشته باشید و فعالیت در این زمینه و یادگیری بیشتر یکی از اهداف شما باشد، از جمله بدیهی ترین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − سیزده =